Pojezd je část vozidla, která zprostředkovává jeho vazbu s dopravní cestou a ovlivňuje tak rozhodující měrou jeho vlastnosti. Jeho hlavní částí jsou podvozky, na jejichž koncepčním pojetí a konstrukčním řešení závisí jak bezpečnost a ekonomika provozu, tak i spolehlivost a udržovatelnost příslušného vozidla. Vývoj kvalitního podvozku vyžaduje vysoce kvalifikovanou syntézu poznatků z výzkumu v celé řadě technických oblastí. Při vývoji musí být respektovány dané prostorové požadavky a systémová rozhraní, jakož i požadavky relevantních norem a předpisů.
Podvozky kolejových vozidel se člení na hnací a běžné, resp. na podvozky pro železniční vozidla a podvozky vozidel městské hromadné dopravy. Podvozky železničních vozidel se dále dělí na podvozky nákladních vozů, podvozky vozidel pro přepravu osob a podvozky lokomotiv. Zvláštní skupinu tvoří podvozky pro speciální účely, jako např. podvozky lanových drah apod.
Každý podvozek je složen z několika základních funkčních celků. Základem je rám podvozku, ke kterému jsou připojeny další části - například:
Součástí podvozku může být i další výbava – například:
VÚKV a.s. se v oblasti výzkumu a vývoje podvozků zabývá projekty nových podvozků (buď samostatně nebo v rámci vývoje celého vozidla), dále pak úpravami, modernizacemi a rekonstrukcemi již provozovaných typů podvozků.
VÚKV a.s. nabízí svůj potenciál a zkušenosti v následujících oblastech výzkumu a vývoje podvozků:
Na výzkumné a vývojové práce často navazují i experimentální ověření. V případě podvozků se jedná o statické pevnostní, únavové a jízdní zkoušky. Všechny tyto typy zkoušek provádí Zkušebna VÚKV a.s.